Liever luisteren dan lezen? Beluister dan mijn podcast hierover:
Hoe je gezien wordt, kan het verschil maken
Personal branding is je bewust zijn van hoe anderen je zien en daar actief mee aan de slag gaan. Branding is immers een actief werkwoord. Je personal brand, je persoonlijk merk, is dan weer het geheel van alles wat met jou als persoon te maken heeft:
- je visie
- je missie
- je waarden
- je belofte
- je expertise
- je business
- je gedrag
- je voorkomen
- je manier van spreken
- …
Iedereen heeft een personal brand, ook jij, zelfs als je er nog nooit bij stil hebt gestaan. Want iedereen heeft een imago en er wordt over iedereen wel eens gesproken. Wat zeggen mensen over jou wanneer je er niet bij bent? Dát is jouw personal brand. Dus je kan over bovenstaande elementen zoveel reflecteren als je wil, als je er niet mee naar buiten komt en een consequent verhaal brengt of laat zien, zullen mensen die dingen misschien wel anders voor jou invullen. En geloof mij, dat wil je niet.
Zorg er dus voor dat je voor jezelf helder hebt waar je voor wil staan en hoe je gezien wil worden, hou je boodschap eenvoudig en zet in op herhaling. Zo maak je het voor de mensen om je heen en vooral je doelgroep gemakkelijker om te onthouden wie je bent, wat je doet en waarom ze jou in hun netwerk zouden moeten willen. Vergeet niet: hoe iemand je ziet, kan het verschil maken tussen een ‘gewone’ klant en een ‘ideale’ klant. Perceptie is alles.
Mensen werken niet alleen met jou voor je product of dienst
Ik denk dat ik geen geheimen verklap als ik zeg dat mensen steeds meer willen werken met échte mensen. Uiteraard is de kwaliteit van je product of dienst belangrijk, maar zo zijn er vaak (of soms) dertien in een dozijn. In dat geval kan jij als persoon het verschil maken. Klanten kiezen naast het aanbod ook voor het karakter en de integriteit van het bedrijf (lees: jij dus) en voor een betekenisvolle relatie. De leuze know, like, trust is geen fabeltje. Mensen kopen van mensen die ze leuk vinden en vertrouwen. Want als jij te vertrouwen bent, dan is je bedrijf of je product dat zeker en vast ook. Weet ook dat klanten tegenwoordig niet enkel nog kopen vanuit een behoefte, zeker niet in een B2B-context, maar zich ook gewoon goed willen voelen over hun aankoop. De persoonlijkheid van degene die het product of de dienst aanbiedt, speelt daarin een essentiële rol.
De bouwstenen van een personal brand
Oké, je bent overtuigd van personal branding en wil ermee beginnen. Voor je ermee naar buiten kunt komen, moet je eerst voor jezelf een aantal vragen beantwoorden. Binnen een personal brand onderscheiden we enkele brand assets en kernelementen.
Sta even stil bij je brand assets:
- je vaardigheden, training, certificaten, opleiding, prijzen, realisaties …
- je interesses en je passie
- je waarden en principes
Dat is het absolute fundament waarop je verder kan bouwen. Daarna sta je stil bij je kernelementen:
- je merkvisie: waarvoor wil je gekend staan? Hoe wil je dat mensen je zien en onthouden?
- je merkmissie: waarom wil je een personal brand opbouwen? Wat wil je bereiken met dit persoonlijk merk?
- je boodschap: wat is het allerbelangrijkste inhoudelijke dat je doelgroep van jou moet onthouden?
Met de antwoorden op deze vragen leg je een sterke basis. Zorg ervoor dat ze echt vanuit jezelf komen. Vergeet even wat je denkt dat anderen van jou verwachten; niemand kan voelen wat jij voelt. Wees jezelf … Alleen zo kan je een echte authentieke personal brand neerzetten.
Beginnen met personal branding
Zodra je weet waar je voor wil staan en hoe je gezien wil worden, kan je met je personal brand naar buiten komen. Hoe begin je daar in godsnaam aan? Observeer even je collega’s of andere, bekendere ondernemers. Kijk online wat zij allemaal doen en waar veel reactie op komt. Bekijk ook hun website, hun aanbod en graaf even dieper om eventueel te achterhalen waar zij gaan netwerken. Laat je hierdoor inspireren en neem voor jezelf mee wat jij interessant vindt. Observeer niet om te kopiëren, maar om te differentiëren.
Anno 2022 is sociale media nog steeds enorm belangrijk. Een kanaal als Facebook verliest wat terrein bij bepaalde doelgroepen, maar Instagram en LinkedIn zijn zeker te overwegen. In een B2B-context kan je gewoon niet meer om LinkedIn heen. Het is het perfecte online visitekaartje en je aanwezigheid daar staat bijna synoniem met een professionele uitstraling. Heb je eerder een visueel product, dan is Instagram ook een aanrader – maar ik blijf erbij dat élke ondernemer een LinkedIn-profiel zou moeten hebben en daar een netwerk van collega-ondernemers zou moeten uitbouwen.
Kies één sociaal medium om – naast je eventuele bedrijfsprofielen – persoonlijk actief op te zijn. Onder je eigen naam, dus. Zodanig dat je doelgroep kan zien wie JIJ bent, wie het gezicht is achter het bedrijf. En met ‘actief zijn’ bedoel ik natuurlijk effectief in interactie gaan met je doelgroep. Gewoon een profiel hebben is niet genoeg. Zorg dat mensen je naam vaker beginnen te zien online, door bijvoorbeeld te reageren op relevante berichten in je feed of door mensen in je netwerk af en toe een persoonlijk berichtje te sturen om in contact te blijven. Nog beter is natuurlijk zelf content delen, maar dat is in een eerste fase niet altijd evident. Begin dus met kleine stapjes. Zodra je meer zelfvertrouwen hebt en een goed beeld hebt van hoe anderen het aanpakken, zal je geïnspireerd raken om ook zelf dingen te delen. (Been there, done that!) Mijn allerbelangrijkste tip hier is: schiet niet in een saleskramp op je persoonlijke sociale media. Het doet je authenticiteit en integriteit geen goed, je komt over als een jager en mensen zijn op zoek naar wederzijds verbinding, geen eenrichtingsverkeer.
Tot slot mag je zeker ook niet het offline netwerken vergeten. Hoe meer we digitaal werken, hoe meer er nood is aan écht contact. Bekijk dus alle netwerkorganisaties en -evenementen in jouw sector of binnen je interesses en laat je gezicht zien. Ga er niet met de ingesteldheid om er ‘meteen klanten uit te halen’, maar ga om interessante contacten te leggen en probeer verbindingen te maken tussen mensen in je netwerk. Gééf eerst om later terug te krijgen en heb wat geduld.
Wat personal branding voor jou kan doen
Naast veel voldoening en persoonlijke groei, kan personal branding je op professioneel vlak een sterke boost geven:
- Het helpt je je persoonlijk netwerk uit te breiden met de juiste mensen en bijgevolg ook dat van je bedrijf. Hierdoor krijg je steeds meer ideale klanten, en kan je op de duur misschien zelfs de minder ideale klanten weigeren.
- Je kan sneller pivoteren in je carrière. Als mensen jou als persoon niet kennen en je verkoopt je bedrijf of je wil een carrièreswitch maken, dan moet je weer helemaal opnieuw beginnen. Een personal brand staat echter grotendeels los van een bedrijf en blijft bestaan. Zelf heb ik ook al een paar wendingen doorgemaakt en omdat het vertrouwen van mijn netwerk in mij er al was, kon ik op dat netwerk steeds verder bouwen.
- Thought leadership: door kennis te delen in combinatie met persoonlijke verhalen en inzichten, word je sneller gezien als betrouwbare expert in je sector. Ook dat imago zal al snel zorgen voor betere en beter betalende klanten.
- Tot slot biedt personal branding je de mooie kans om anderen te inspireren en impact te maken. Dat leidt dan weer tot meer persoonlijke zingeving en het zal je ook in contact brengen met mensen die je anders nooit had kunnen bereiken.
Kriebelt het al om met je personal brand van start te gaan of eraan verder te bouwen? Ik hoop het wel en wens je heel veel succes!
Een allerlaatste tip: wees consistent en durf ook anderen om feedback vragen over hoe zij je zien of hoe ze je content ervaren. Het feit alleen al dat je dat doet en daar goed mee om kan, zal je personal brand ook versterken.
Hulp nodig? Stuur me gerust een mailtje.