- Ga niet te snel
Het gezegde “Eerst wandelen, dan lopen” geldt ook voor het ondernemen. Zorg dat je basis goed zit, voor je verder stappen zet en denkt aan het aanwerven van extra medewerkers, het openen van een tweede pand, het aankopen van een dure wagen… Dergelijke investeringen brengen hoge vaste kosten met zich mee, wat heel wat financiële stress kan veroorzaken.
- Focus
Doe niet teveel, maar focus op de essentie en doe dat goed. Het is verleidelijk om in te spelen op diverse vragen van klanten. We zijn dan ook opgevoed met het idee ‘klant is koning’, maar cijfer jouw eigen belangen niet weg. Denk daarom bij je opstart goed na over je ‘why’ en stel een duidelijke missie en visie op. Deze handige ‘lijfspreuken’ zijn een deel van je bedrijfsstrategie en helpen je bij toekomstige strategische keuzes.
- Analyseer je assortiment
Neem je cijfers erbij, want die liegen niet. Wat is de rendabiliteit (hoeveel verdien je eraan) versus de populariteit (hoeveel verkoop je ervan) van je aanbod? Stel, je hebt een dienst of product waar je weinig aan verdient en dat weinig gekocht wordt, dan haal je dit beter uit je assortiment. Denk ook na hoe je de winst kan verhogen van diensten of producten die wel goed verkopen, maar waar je nu weinig aan verdient. Een goede analyse van je assortiment kan je een mooie winstverhoging en tijdsbesparing opleveren.
- Vergeet je eigen loon niet
Als je een businessplan maakt, reken dan je doodpuntomzet (totale inkomsten = totale kosten) mét je loon inbegrepen. Sommige ondernemers houden hier geen rekening mee en vergeten dat een onderneming pas gezond is, als de ondernemer ook financieel gezond is.
- Werk niet enkel in je zaak, maar ook aan je zaak.
Je wordt vaak opgeslorpt door operationele zaken, maar neem af en toe de tijd om jouw bedrijf vanop een afstand te bekijken. Doe dit niet alleen en vraag ook externe feedback van experten of andere ondernemers. Verzamel een groep mensen rond jou die jouw onderneming steunen en organiseer op regelmatige basis een Raad van Advies. Een externe blik op je onderneming is enorm waardevol, zeker bij het nemen van strategische beslissingen. Heb je nog geen Raad van Advies? Schrijf je dan in op een klankbord van Start&GO en onze experten helpen je graag verder.