Leer je doelgroep kennen
Probeer een duidelijk beeld te krijgen van wie jouw ideale klant is. Kies je ervoor om rechtstreeks bij particulieren te verkopen of lever je aan bedrijven? Werk je lokaal of toch eerder nationaal? Is jouw product of dienst gericht op een bepaalde sector? Probeer al die vragen voor je bedrijf even te kaderen. En maak het zo specifiek mogelijk. Deze oefening is niet zo eenvoudig maar is wel nodig om op de juiste manier klanten te vinden.
Bereik je ideale klant
Nu we weten wie we willen bereiken, is de volgende stap: hoe gaan we dat doen? Eigenlijk is het vrij simpel. Je bent aanwezig daar waar je potentiële klant ook is. Maar hoe kan ik dat dan weten, hoor ik je denken? Dat zal je vrij snel ontdekken. Je gaat je namelijk onderdompelen in de markt van jouw doelgroep. Je wordt als het ware expert in die sector. Ga stapsgewijs en doelgericht te werk. Start met een lijst op te stellen met potentiële klanten die je wilt benaderen.
Zet jouw bedrijf in de kijker
Enerzijds wil je dat jouw bedrijf vindbaar is voor potentiële klanten. Je zorgt voor gerichte informatie over jouw bedrijf zodat prospecten interesse kunnen krijgen in je product of dienst. En tegelijk groeit ook hun vertrouwen in je bedrijf. Zie dit als het marketing gedeelte. Je bouwt geleidelijk aan een imago op en wordt gezien als expert in de sector.
Een duidelijke website waarin je producten of diensten duidelijk worden weergegeven, is een eerste stap. Via online marketingtools zoals adverteren in Google of via social media kan je zorgen voor bezoekers naar je website.
Probeer verder actief te zijn op de social media kanalen waar jouw doelgroep actief is. Zo is LinkedIn een heel geschikt kanaal voor wie business doet met bedrijven. Voor wie aan particulieren verkoopt, is Instagram een must. Ook via e-mail prospecten benaderen, is een laagdrempelige manier van prospecteren.
Ontdek waar jouw doelgroep zich bevindt door uit te testen en bij te sturen. Combineer meerdere kanalen. Prospecteren is een continu proces.
Bouw aan je netwerk
Naast het online deel is het onmisbaar om ook fysiek contact te zoeken met potentiële klanten. Dit kan je doen door vakbeurzen te bezoeken of er zelf aanwezig te zijn als standhouder. Ook telefonisch potentiële klanten benaderen, werpt zijn vruchten af.
Als startende ondernemer is het verder heel belangrijk om je te omringen met de juiste mensen. Een netwerk opbouwen, is veruit het meest waardevol om aan te werken. Jouw netwerk kan je helpen aan potentiële klanten, maar is veel meer dan dat. Iemand in je netwerk kan je inzichten geven die je voordien niet had of kan je tips geven over het ondernemen waardoor je stappen kan zetten. En nog veel meer. Ook omgekeerd kan jij in jouw netwerk mensen helpen met jouw kennis. Zo geven en gunnen we elkaar.
Combineer fysiek en online
In dit digitale tijdperk is het zoeken naar klanten een tweeledig verhaal. Je legt de basis online en bouwt fysiek verder en omgekeerd. Het ene is onlosmakelijk verbonden aan het andere. Je hoeft je zeker niet op alle kanalen tegelijk te storten ‘omdat het zo hoort’. Ga na wat voor jouw bedrijf werkt en waar je minder energie in moet steken. Maar blijf continu nieuwe klanten aantrekken om je bedrijf gezond te houden.
Ik merk als commerciële gids dat het voor sommige sectoren soms lastig kan zijn om de juiste klanten aan te trekken. Klinkt dit bekend? Let's talk!