Stappenplan: Hoe start je een bedrijf?

Julie Naesens 04-02-2022
395 keer bekeken 0 reacties

Een bedrijf starten doe je niet over 1 nacht ijs. Vaak gaan er jaren voorbereiding aan vooraf. Starten met een eigen zaak is zoals het leggen van een puzzel: alle stukjes moeten er zijn. Pas als alles in elkaar past, is de tijd rijp om de sprong te wagen. Volg volgende 10 stappen en word ondernemer.

Heb je de stappen uit fase 1 overlopen en wil je verder aan de slag met je idee? Volg dan volgende 10 stappen en word ondernemer.

1. Van idee naar zaak

Staat je idee op punt, dan begin je aan het ondernemingsplan. Dit bestaat uit een marketingplan en een financieel plan. De belangrijkste conclusie van een ondernemingsplan (of businessplan) is je doodpuntomzet. Vanaf wanneer is je zaak financieel rendabel en is dit praktisch haalbaar? Zoek je een tool om te starten aan je ondernemingsplan? Download dan het Startkompas van VLAIO 

Een ondernemingsplan maak je in de eerste plaats voor jezelf, om de haalbaarheid van je zaak te onderzoeken. Maar in sommige gevallen is het ook een must: bijvoorbeeld om financiering te krijgen.

2. Wetgeving, vergunningen

Vergeet het wetgevend kader niet. In bepaalde sectoren gelden specifieke afspraken. Denk maar aan voedselveiligheid voor alles wat betreft voeding. Een ondernemingsloket kan je goed informeren over welke geldende regels er van toepassing zijn op hetgeen jij wilt starten.

Informeer ook bij  jouw stad of gemeente of je specifieke vergunningen nodig hebt en of je de functie van jouw pand moet wijzigen. Denk hier op tijd aan, want sommige procedures kunnen een tijdje in beslag nemen.

3. Financiering en subsidies

Heb je extra financiering nodig om jouw droom te verwezenlijken? Zorg dan voor een sterk financieel plan voordat je naar kredietverstrekkers stapt. Naast de bank zijn er ook heel wat alternatieven: denk maar aan de win-winlening, het PMVZ, crowdfunding ….

Bekijk eens of je in aanmerking komt voor subsidies. Mogelijke subsidies kan je terugvinden op www.subsidiedatabank.be.

En vergeet ook zeker niet langs te gaan bij je stad of gemeente. Vaak zijn er lokaal interessante duwtjes in de rug zoals een renovatiepremie, premie tegen leegstand, enzovoort. De gegevens van jouw dienst lokale economie kan je hier terugvinden. 

4. Zoek een goede boekhouder

Een boekhouder is een cruciale partner in jouw onderneming. Hij of zij is jouw aanspreekpunt bij alle financiële vragen en je verwacht persoonlijk advies. In volgend artikel krijg je heel wat tips mee over het vinden van een goede boekhouder.

5. Algemene voorwaarden en verzekeringen

Ondernemen is risico’s nemen, maar goed voorbereid kan je deze tot een minimum beperken. Denk bijvoorbeeld aan goede algemene voorwaarden. En passeer ook eens langs je verzekeringsmakelaar om te bekijken voor welke bedrijfsrisico’s je je laat verzekeren. Let wel op dat je niet over-verzekerd bent!

6. Open een professionele bankrekening

Voor het oprichten van een vennootschap is het verplicht om een aparte rekening op te starten voor de zaak. Maar ook voor een eenmanszaak is dit aan te raden. Zo houd je de financiën van je zaak en je privé duidelijk gescheiden.

7. Aanvraag van je ondernemingsnummer en inschrijving in de KBO

Om je zaak officieel op te starten heb je een ondernemingsnummer nodig. Deze stap verloopt een beetje anders voor eenmanszaken en vennootschappen.

Als eenmanszaak vraag je jouw ondernemingsnummer aan via een erkend ondernemingsloket. Jouw onderneming wordt dan meteen ook ingeschreven in de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO).

Voor het opstarten van een vennootschap loopt het iets anders, want hiervoor heb je een oprichtingsakte nodig. Met het neerleggen van deze akte bij de griffie van de ondernemingsrechtbank, ontvang je jouw ondernemingsnummer. Afhankelijk van welke vennootschapsvorm, heb je een onderhandse akte of een notariële akte nodig. Een onderhandse akte kan je zelf opmaken en zelf neerleggen of via een ondernemingsloket. Een notariële akte wordt opgemaakt door een notaris, die dit dan bezorgt aan de griffie. Zodra je nummer bekend is, kan een ondernemingsloket de gegevens van jouw onderneming in de KBO vervolledigen.

8. Sluit je aan bij een sociaal verzekeringsfonds

Sociale rechten voor zelfstandigen zoals kinderbijslag, ziekte- en invaliditeitsverzekering, zwangerschapsverlof en pensioen worden verzameld door sociale bijdragen. Als zelfstandige is het verplicht om hiertoe bij te dragen, ongeacht hoofd- of bijberoep. De bedragen die je betaalt aan het sociaal verzekeringsfonds zijn gebaseerd op je netto belastbaar beroepsinkomen en betaal je per kwartaal.

9. Meld je veranderde statuut aan je ziekenfonds

Je bewijs van aansluiting bij een sociaal verzekeringsfonds moet je bezorgen aan je ziekenfonds. Onder bepaalde voorwaarden heb je als zelfstandige ook recht op een uitkering in geval van arbeidsongeschiktheid. Die wordt betaald door je ziekenfonds, net als je raadplegingen bij de dokter. Zelf betaal je enkel je remgeld.

10. Extra bescherming

Hou er rekening mee dat de sociale bescherming als zelfstandige nog steeds minder interessant is dan die van een werknemer. Wil je je toch beter beschermen dan kan je aanvullende verzekeringen afsluiten zoals verzekering gewaarborgd inkomen of sociaal aanvullend pensioen.

Ziezo, met deze 10 stappen ben je klaar om zonder kopzorgen te starten aan het zelfstandig ondernemerschap!

 

 

Afbeeldingen

Strategisch

0  reacties

Cookie-instellingen