Personal branding is niet alleen belangrijk voor solo-ondernemers. Uiteraard hebben zij er quasi altijd baat bij, want meestal zijn zij ook werkelijk hun bedrijf. Het is immers omwille van wie zij zijn dat de klant voor hen kiest, zeker wanneer zij ook degene zijn die de klant tijdens de samenwerking bedient. Maar ook ondernemers met een team of meerdere bedrijven doen er goed aan een personal brand te ontwikkelen. Ik zou zelfs durven zeggen dat het voor hen nóg belangrijker is, want een persoonlijk merk is de overkoepelende laag boven al die verschillende facetten en rollen die hen maken tot wie ze zijn. Voor hen geeft personal branding vaak meer richting en duidelijkheid, want ze kunnen er al die verschillende petjes in onder brengen.
Personal branding als strategische tool voor jouw leven
Je personal brand verdient een plek in je bedrijfsstrategie en omgekeerd: personal branding is namelijk vooral stilstaan bij jouw persoonlijke strategie. Waar wil jij als mens naartoe? Wie wil jij zijn? Wat zijn je persoonlijke sterktes en skills? Wie wil jij in je persoonlijk netwerk? Het is essentieel om daar bij stil te staan, wat voor ondernemer je ook bent.
Besef ook dat je personal brand je bedrijf vooruit kan helpen. Hoe ga jij je persoonlijkheid en persoonlijk merk inzetten om je bedrijf of bedrijven te doen groeien? Wanneer mensen vertrouwen hebben in jou, hebben ze dat meestal ook in je bedrijf. Welke acties kan je ondernemen om je persoonlijk merk te ontwikkelen, op de markt te zetten en in te zetten voor je persoonlijke en professionele groei? Bepaal je persoonlijke strategie.
Personal branding is authentiek zichtbaar zijn
Pas nadat je je strategie hebt bepaald, is zichtbaarheid aan de orde. Hoe kan jij jezelf en je personal brand laten zien? Vertrouwen bouw je immers pas op wanneer mensen voeling krijgen met wie je bent. Het principe know, like, trust geldt ook voor persoonlijke merken. Zorg er dus voor dat mensen je kunnen leren kennen, je leuk vinden en beginnen te vertrouwen. Dat kan je bijvoorbeeld doen door hen een blik achter de schermen te gunnen en te laten zien welke kennis je in huis hebt.
Het persoonlijke netwerk dat ik in de vorige paragraaf aanhaalde, komt ook hier weer terug. Tot wie richt je je in je communicatie? Zie dit ruimer dan potentiële klanten. Het doel van je personal brand is namelijk een persoonlijk netwerk opbouwen dat een leven lang meegaat en je in al je (carrière)wendingen volgt, omdat er vertrouwen is in jou als persoon. Een DJ die zegt dat hij een personal brand heeft opgebouwd in de DJ-wereld bedoelt eigenlijk dat hij een commercieel merk waarop zijn gezicht kleeft heeft groot gemaakt. Een personal brand is veel ruimer dan dat en werkt enkel wanneer je jezelf op een authentieke, persoonlijke manier laat zien.
Personal branding is de perfecte salesfilter
Een sterk merk verkoopt zichzelf. Dat geldt ook voor een persoonlijk merk. Ik merk dat mijn eigen personal branding als een heel goeie filter fungeert. Ik durf te zeggen dat ik steeds meer de juiste mensen begin aan te trekken in mijn netwerk. Niet alleen potentiële klanten, maar ook leveranciers, partners en collega-ondernemers die bij mij passen en met wie het écht klikt. Ik heb dan ook bijna geen (sales)calls meer met mensen die me niet liggen. En dat is echt een luxe. Ik was echter nooit op dit punt gekomen zonder mijn inspanningen om mijn personal brand uit te bouwen.
De 5 geboden van personal branding
Wie bezig is met personal branding doorloopt doorgaans 5 fases. Die bundelde ik in een uitgebreide gids over de 5 geboden van personal branding. Voel je vrij deze gratis te downloaden en je eerste of verdere stappen te zetten in personal branding.
- Hey, ik ben Phebe: personal branding coach en founder van Overondernemers.be. Het is mijn persoonlijke missie zoveel mogelijk ondernemers te inspireren en te empoweren om meer zichzelf te zijn en meer van zichzelf te laten zien op een authentieke manier. -