Acht jaar geleden nam Stijn De Meulemeester (39) samen met zijn vrouw Gwendoline Hoornaert het bedrijf van haar ouders over. Biopack, gelegen aan de Konijnenboslaan, legt de focus op ecologische verpakkingen. “We geloven ook sterk in hergebruik”, legt Stijn uit. “Daarom breiden we ons assortiment uit met herbruikbare verpakkingen. Na een marktanalyse kwamen we in 2019 uit bij de Duitse marktleider Cup Concept, dat op zoek was naar een Belgische partner. Met hun dertig jaar ervaring, eigen productie en bedrukking, en de wetgeving rond wegwerpverpakkingen zagen we veel potentieel in dit nieuwe verhaal.”
Mooie plannen, ambitieuze investering. Tot COVID-19 kort na de oprichting roet in het eten gooide. “We hadden interessante en concrete contacten met onder meer voetbalclubs en brouwerijen, maar tijdens de pandemie viel de sector stil. Een domper. Terwijl Biopack goed bleef draaien, maakten we ons zorgen om het zaadje dat we met Cup Concept hadden geplant.”
Klankbord Start&GO
Stijn anticipeerde. Bij Start&GO, het startersinitiatief van POM West-Vlaanderen dat startende ondernemers begeleidt, kon hij terecht voor een klankbordsessie. “Ik ging er in dialoog met een goed voorbereid panel van experten uit allerlei domeinen. Ze gaven me niet enkel financieel advies over hoe ik mogelijk verlies kon beperken, we kregen ook marketingadvies en hun ongezouten mening. Daardoor werd Cup Concept sterker.”
Vandaag bruist Cup Concept van de energie. Op de nieuwjaarsrecepties van Knokke, Ingelmunster en Roeselare kon je bijvoorbeeld al klinken met hun herbruikbare bekers. Binnenkort volgt carnaval Ninove. “De interesse in ons aanbod groeit, al is die aanpak voor veel organisatoren of uitbaters nog vrij nieuw. We leggen dan uit welke kosten voor hen wegvallen en hoe ze zo’n systeem het best integreren. Bij ons kan je de bekers zowel huren als aankopen, met een gepersonaliseerde opdruk indien gewenst.”
Wasstraat in Gistel
Belangrijk aandachtspunt in het gebruik van de Cup Concept-bekers is de reiniging. Met het oog op een optimale hygiëne en duurzaamheid is een industriële wasbeurt een must. “Dat doen we in elke provincie via Wash-it, een duurzame partner waarmee we blijven werken. Midden mei opent onze eigen industriële wasstraat in Gistel. Die zal ons extra capaciteit en meer flexibiliteit geven. Zeker in het zomerseizoen zal de wasstraat op volle capaciteit draaien. Daarvoor zullen we ook helpende handen nodig hebben: wie interesse heeft, mag zich kandidaat stellen!”
Kijkt Stijn ondanks de valse start positief naar de toekomst? “Absoluut, we hebben met Cup Concept mooie troeven: de beste kwaliteit van herbruikbare bekers, die heel vaak en gemakkelijk gewassen kunnen worden, een volledige service van huur en koop, wasmogelijkheden, eigen logistieke steun, en onze internationale ervaring met succesverhalen op maat. Zo kunnen we uitgroeien tot een topspeler in België.”
Net als Stijn nood aan professioneel advies van ons expertenteam? Lees meer over het klankbord bij Start&GO.