Voorbereiding
Doel van de beurs bepalen
Een goede voorbereiding is belangrijk om het gewenste resultaat te bereiken. Bepaal eerst wat je wilt bereiken met de beursdeelname: naamsbekendheid, productlancering, nieuwe leads aantrekken, bestaande contacten onderhouden,… Probeer meetbare doelen op te stellen. Zo kan je achteraf de resultaten evalueren. Ga na welk soort publiek naar de beurs komt en check het aantal verwachte bezoekers per dag. Richt hierop jouw verdere aanpak.
Standplaats kiezen
Kies een goede standplaats. Probeer zo goed mogelijk uit te dokteren waar jouw bedrijf het meest zichtbaarheid en passage kan krijgen. Als je de beurs al eens eerder hebt bezocht als bezoeker, kan je jouw ervaring meenemen in de keuze. Eventueel kan je ook je licht opsteken bij een collega standhouder om de ins en outs te weten te komen. Deze informatie kan je veel opbrengen. Check op het beursplan waar jouw concurrenten staan, waar de catering zich bevindt, waar de ingang is, enzovoort. Ook de oppervlakte van de stand speelt een rol.
Opvallen op de stand
Uiteraard wil je dat jouw stand eruit springt. Geef je stand de uitstraling volgens jouw bedrijfsimago. Zorg bovendien voor een eye-cather of stopper. Hiervoor zijn tal van mogelijkheden. Ga voor een creatief stand design, toon een opvallend filmpje, zorg voor een fotowall, … Waarom niet kiezen voor een knappe barrista (m/v) die koffie serveert? Of een wafelkraam waar passanten de heerlijke geur niet kunnen weerstaan? Zolang bezoekers maar getriggerd zijn om jouw stand te bezoeken, is de missie geslaagd.
Zo stond ik ooit op een stand op de RAI in Amsterdam. We kozen ervoor om een rad van fortuin te installeren om klanten een prijs te laten winnen. Het geratel van het rad wekte direct heel wat nieuwsgierigen.
Merchandising
Denk eraan dat bezoekers op een beurs veel bedrijven op korte tijd spreken. Het is dan ook slim om iets kleins mee te geven zodat ze achteraf nog aan je denken. Dit kan een simpele flyer, visitekaartje of gadget zijn. Origineel zijn, is hier de boodschap. Zorg ervoor dat je bedrijfsgegevens duidelijk terug te vinden zijn.
Informeer klanten
Breng je klanten en partners op de hoogte van je aanwezigheid op de beurs. Nodig hen persoonlijk uit op de stand. Misschien voorzie je ook iets extra voor vaste klanten? Een leuke actie of geschenkje werkt altijd. Gebruik je social media kanalen om je doelpubliek te bereiken.
Bemanning stand
Voorzie voldoende mensen op je stand en brief hen duidelijk wat de verwachtingen zijn. Maak een planning op wie wanneer aanwezig moet zijn op de stand. Zorg ervoor dat de outfits op elkaar worden afgestemd. Ga je voor casual of chic? Voorzie badges of een leuke tag waarbij je herkend kan worden. Je vertegenwoordigt het bedrijf tijdens de beurs, dus ook in de wandelgangen en toiletten.
Tijdens de beurs
Bezoekers benaderen
Aangezien er veel bezoekers tegelijk jouw stand zullen bezoeken, is het niet mogelijk om lange conversaties te voeren. Bereid je praatje voor, vertel de essentie van je bedrijf en rond op tijd af. Zorg dat je de gegevens van je gesprekpartners hebt voor latere opvolging. Sommige beurzen werken met een handig datasysteem, maar je kan ook zelf visitekaartjes verzamelen.
Mede standhouders benaderen
Ga ook eens piepen bij de mede-standhouders. Aangezien zij zich richten op dezelfde doelgroep als jouw bedrijf, kan je er veel van leren. En ook zij kunnen een nieuwe klant of relatie worden. Vergeet hen ook niet iets mee te geven waarop ze jouw bedrijfsgegevens makkelijk terugvinden. Wie weet, binden jullie je krachten en ontstaat een leuke samenwerking. Veel beurzen organiseren netwerkdrinks voor de standhouders. Ga hier zeker naar toe. Veel deals worden gesloten in een ongedwongen setting. Mis deze kans niet.
Share en inspireer
Neem voldoende beelden en video van je deelname. Inspireer je volgers op social media. Post geregeld updates en foto’s. Zorg ook voor kwalitatief materiaal dat je na de beurs nog kan gebruiken.
Hou je team scherp
Onderschat een dagje beurzen niet. Als het druk is, ben je de hele dag aan het praten en in de weer. Drink voldoende en hou je team scherp. Een peptalk aan het begin van de dag doet wonderen. Een enthousiast team trekt mensen aan.
Zo herinner ik me hoe we elke beursdag inzetten met verse koffiekoeken. Een verkwikkend momentje met een korte briefing gaf het team volle focus voor de dag.
Na de beurs
Evalueer en leer
Na een beurseditie is het meestal een drukte van jewelste. Nieuwe leads opvolgen, afspraken of orders inboeken en de opgelopen achterstand van je afwezigheid bijwerken. Toch is het nuttig om vrij snel een evaluatiemoment in te lassen. Doe dit met het hele beursteam zodat je alle feedback kan verzamelen. Sla dit op en gebruik het voor een volgende editie.
Inspireer en volg op
Schrijf leuke content (blog, nieuwsbrief, social media) over je inzichten van de beursdeelname. Gebruik jouw video en fotomateriaal. Vergeet je nieuwe contacten niet te benaderen via LinkedIn, mail of telefoon voor een opvolgmeeting. En volg gemaakte afspraken nauwgezet op.
Zo, met deze tips ben je gewapend jouw beursdeelname te doen renderen.
Nog op zoek naar een commerciële gids die het maximale uit je deelname haalt? Contacteer me gerust. Originele tekst: www.patsusi.be/blog