Hoewel ik begrijp van waar dat komt, is het voor mij niet meer dan logisch dat je pas een sterk en samenhangend netwerk hebt, als je beide tools combineert: fysiek én online.
Liever luisteren? Beluister mijn podcast over dit onderwerp hier.
Zet de relatie hybride verder
“Ik ben naar dat netwerkevent gegaan en ik heb er niets uitgehaald”, is letterlijk wat ik ondernemers en professionals soms hoor zeggen. “Heb je dan geen enkel tof, leerrijk of interessant gesprek had? Is er dan niemand die je waardevolle informatie kon geven of je met iemand interessant in contact kon brengen?” vraag ik hen dan. “Dat misschien wel, maar ik heb er geen nieuwe klanten door.”
Mooi, dat opportunisme … 😉. Als jij er ook zo over denkt, wees dan eens heel eerlijk met jezelf en stel jezelf de vraag of jij door dat netwerkevent bij een andere deelnemer klant bent geworden, of hem/haar een nieuwe klant hebt bezorgd uit je netwerk. Vaak zal dat niet zo zijn, want je hebt meestal meerdere ontmoetingen en gesprekken nodig om overtuigd te zijn van iemands aanbod en manier van werken. Sales, en dus ook netwerken, is nu eenmaal een werk van lange adem, van veel contactmomenten, van veel zaadjes planten.
Mijn allerbelangrijkste tip om LinkedIn als verlengstuk van je fysiek netwerk in te zetten: connecteer met mensen die je offline hebt ontmoet op LinkedIn en zet de relatie hybride verder. Misschien kom je ze nog eens fysiek tegen, maar zo niet, maak dan gebruik van het platform om geregeld te laten zien waar je mee bezig bent en om misschien zelfs af en toe een persoonlijk berichtje te sturen om het contact warm te houden. Op een oprechte manier dan weliswaar, niet enkel vanuit ‘salesoogpunt’.
Je wordt pas onthouden na 6 à 7 contactmomenten
Je weet het of je weet het niet, maar mensen moeten je 6 tot 7 keer gezien of gehoord hebben om je enigszins te onthouden. Crazy, toch? Dus het is logisch dat niet elk netwerkmoment meteen leidt tot een nieuwe klant. Zoals ik al zei, netwerken is zaadjes planten, en die zaadjes kunnen ook digitaal zijn.
Persoonlijk ga ik altijd netwerken met de mindset: ik wil interessante gesprekken hebben en wil als persoon een goede indruk maken op mijn gesprekspartners. Zodat ze hopelijk een emotionele klik met me ervaren en daardoor meer aandacht hebben voor wat ik zeg, waardoor ze het ook langer onthouden. Ik maak mijn verhaal dan ook niet te ingewikkeld en probeer bij de basis te blijven. En belangrijker nog: ik hou steeds in het achterhoofd dat ik zélf zal zorgen voor die extra contactmomenten die nodig zijn om onthouden te worden. Hoe dan? Door consequent te connecteren op LinkedIn met mijn gesprekspartners (want gelukkig heeft bijna elke professional de weg naar LinkedIn gevonden!) en daar actief te zijn. Actief als in: regelmatig dingen leuk vinden of commentaar geven, en uiteraard veel eigen kennis en ervaringen delen. Zo springt mijn naam en kopregel regelmatig in het oog; telkens weer een nieuw zaadje …
Wanneer mensen me voor een tweede of derde keer fysiek ontmoeten, zijn ze vaak al grotendeels mee in mijn verhaal. “Ik zie veel van je passeren op LinkedIn en weet waar je zoal mee bezig bent”, hoor ik dan. Zalig, toch?
Netwerken is altijd geven en nemen, ook online
Dit stukje voeg ik ook nog graag toe aan deze blog, omdat het echt mijn overtuiging is dat je netwerk maar zo sterk is als de moeite die jij ervoor doet. Het is altijd leuk om te ontvangen, maar goede netwerkers houden ook van ‘geven’. Alert zijn voor opportuniteiten in je netwerk voor anderen, mensen in wie jij gelooft aanbevelen, feedback geven op een post die mensen in je netwerk publiceren of mondeling delen … Altijd willen helpen en het anderen gunnen om te groeien. Als je met die ingesteldheid aan je netwerk kan bouwen, zal je er ook heel veel van terugkrijgen. Via digitale of fysieke wegen, maakt dat tegenwoordig zelfs nog iets uit? Stof tot nadenken.