Ondernemen kan best wel overweldigend zijn. Velen van ons zijn vanuit een droom gestart: iets waar we écht heel goed in zijn en enorm graag doen. En dat vertalen naar een job; een droomjob.
Maar let’s be honest, die droomjob is soms verdomd moeilijk, lastig, uitputtend, falend… En toch heb ik al vloekend enkele lessen geleerd.
Klant is niet altijd koning
Nee tegen klanten zeggen is het moeilijkste dat je als (startende) ondernemer hoeft te doen. En toch is dat vaak nodig… Weet ik het allemaal beter? Ben ik een expert? Nee, ik kan je enkel de raad meegeven dat klant enkel koning is als het binnen de grenzen van jouw ondernemersvisie ligt. Het is niet iedereen gegeven een betalende klant te weigeren. Maar hoeveel kost het jou aan energie om te springen voor iemand waar je geen goed gevoel bij hebt?
Iets uit handen geven is soms het slimste dat je kan doen
“Wat je zelf doet, doe je meestal beter” Iconisch woorden van klusser Roger. Misschien mogen we het wel een keer oneens met je zijn, Roger. Ja, je kan beslissen om veel tijd te spenderen aan alles zelf te leren. Want zo spaar je uiteindelijk een kost uit. Geen uitgave is gelijk aan meer winst, ahja! Heb je je al eens afgevraagd hoeveel klanten je kan bedienen in de tijd dat je aan het leren bent? Of hoeveel meer tijd aan verkopen dat je kan spenderen? En vooral: heb je er al eens bij stil gestaan hoeveel zorgen en frustraties dit ‘zelf doen’ je oplevert?
Misschien toch eens nadenken om iets uit handen te geven? Lijst even op wat je als ondernemer nu allemaal doet. Onderstreep de taken die je graag doet. Kies er een drietal uit.
Omcirkel ook drie taken die je écht niet graag doet. Zoek naar een manier om deze uit handen te geven: Bestaat er software voor? Ken je iemand die er wel een krak in is? Vraag eens rond binnen je netwerk of lanceer je probleem op een Facebook groep. Reken uit hoeveel het je zou kosten om voor deze oplossing te gaan. Hoeveel (quality) time win je? Hoeveel meer zou je moeten verkopen om dit te financieren? Weeg kosten & baten af en leg een streefdatum op. Begin met één taakje, iets klein. But just do it.
Tabbladen in je hoofd sluit je elke avond ook beter af
To do’s, daar komt eigenlijk nooit een eind aan. Voor dagelijkse taken en reminders bestaan er ondertussen menige apps: Trello, To do, Notion,…
En wat met die grote uitdagingen: productuitbreidingen, speciale acties, gratis e-books, advertentiestrategieën, social media updates,… Soms werkt té veel inspiratie gewoonweg verlammend. Soms zorgt het voor een eindeloze stroom aan to do’s waarvan je het gevoel hebt dat je ze mentaal niet kan afsluiten.
Op TikTok vond ik volgende tip. (Yes, TikTok is the place to be for business tips, no joke!)
- Noteer al je uitdagingen op aparte post-its en hang ze aan je muur
- Laat de post-its hangen die dit jaar nog haalbaar zijn (be realistic!)
- Rangschik de post-its volgens prioriteit. (Dit is voor elke ondernemer natuurlijk anders. Bij de ene is dat volgens hoeveel klanten je kan binnen brengen, voor anderen is dit hoeveel geld je ermee kan uitsparen, of hoeveel energie je van die taak krijgt.)
- Stapel de post-it’s op elkaar. De laagste prioriteit komt helemaal onderaan, de post-it met de hoogste prioriteit is je bovenste post-it)
- Enkel wanneer de taak genoteerd bovenste post-it afgewerkt is, kan die weg.
Ok, dit klinkt misschien mega simpel en logisch. En misschien denk je dat je dat in je hoofd ook al doet. But do you really? Of durf je wel eens wakker te liggen van al die taken?
En ook gewoon de voldoening van een taak af te werken, geeft je weer wat motivatie in je ondernemerschap. En geeft je ook gewoon weer een reden om jezelf te belonen. Helloooo champagne from Spain.
En met dit neer te schrijven, verdwijnt er ook meteen weer een post-it in de vuilbak. En geeft het me weer energie om aan iets nieuw te beginnen. Ik hoop ook voor jou!